Korku odaklı çok oyunculu hayatta kalma oyunu Dead by Daylight'ın geliştiricisi Behavior Interactive işten çıkarmalara devam ediyor. Açıklanan detaylara göre 95 kadar kişi işten ayrılmak durumunda kalıyor ve bu da şirketin 1.300 çalışanına oranla yaklaşık %7’lik iş kaybına denk geliyor.
Şirketin en başarılı IP'si Dead by Daylight
Behavior Interactive bünyesinde yukarıda bahsettiğimiz gibi 1.300 çalışan bulunuyor ve işten çıkarılanlar arasında 70 kadar kişi Montreal genel merkezinde yer alıyor. Behavior ekibi işten çıkarmalar konusunda şu açıklamalarda bulunuyor:
“Eşi benzeri görülmemiş rekabet ortamında korku oyunları geliştirmeyi sürdürüyor ve uzmanlığımızı sergilemeye devam ediyoruz. 30 yıllık geçmişimize bakarak güçlü yönümüzü daha da ilerletmeyi hedefliyoruz. Şirket, gelecekte daha net hedefler belirlediğinden dolayı yeniden düzenlenme içerisine girmek durumunda kalıyor ve işten çıkarmalardan etkileniyoruz.”
Behavior ekibi Ocak ayında yaklaşık 45 Montreal merkezli çalışanı işten çıkardı. Şirketin en başarılı oyunu Dead by Daylight ise 2016 yılında piyasaya sürüldü ve şirketin belirttiğine göre 2022 yılında 60 milyon oyuncu sayısı aşıldı.
Peki oyunda neler sunuluyor?
Hayatta kalma oyunları arasında güzel bir yere sahip ve genel olarak oyuncular tarafından sevilen Dead by Daylight, eşli bir yapıyı bünyesinde barındırıyor ve bizlere güzel bir deneyimi sunmayı hedefliyor. Zaten oyunun Steam sayfasında yer alan incelemelerine bakacak olursak gayet güzel yorumlar aldığını görebiliyor ve aynı zamanda çoğunlukla olumlu etiketine sahip olduğunu da belirtebiliyoruz. Yapımda yer aldığımız süre boyunca gerçekten de güzel deneyimler elde edebiliyoruz. Ancak kendinizi burada korku ve gerilim dolu atmosferler içerisinde bulabiliyorsunuz. Çünkü oyun zaten hayatta kalma ve korku teması üzerine kurulu durumda ve bu tarz oyunları elbette ancak bu türden hoşlananlar oynayabiliyor.
Oyunda sürekli olarak kendinize tedirgin olarak hissedebilir ve korku dolu ortamlarda ve karanlık atmosferlerde kendi yolunuzu bulmanız şart. Zaten oyunda hayatta kalma mekaniklerinin oldukça ön planda olduğunu söylemek gerekiyor ve bununla beraber de kaçabiliyor, korku dolu ortamlarda kendinizi saklayabiliyor, bir yerlere doğru pusabiliyor ve daha fazla detay ile beraber karakterinizi hayatta tutmak için elinizden geleni yapmak durumunda kalıyorsunuz.
Yapım içerisinde eşli ve çevrimiçi çok oyunculu bir yapı olduğundan dolayı elbette bir oyuncunun vahşi katil rolünü üstlendiğini diğer 4 oyuncunun ise Hayatta Kalanlar olarak oynadığı bir yapı ile karşı karşıya kalabiliyoruz. Dolayısıyla bir lobi içerisinde toplamda 5 oyuncu bulunuyor ve bu 5 oyuncu içerisinden birinin katil rolünü üstlendiğini aktarabiliyoruz. Bu tarz bir yapıyla karşı karşıya kaldığımızı yapımda elbette Hayatta Kalanlar olarak kendi aralarında iletişim kurabiliyor, bu iletişimle beraber nerelere saklanmaları gerektiği ve birbirlerine nasıl yardım etmeleri gerektiğine karar verebiliyor ve katilden elbette kaçmaya ve ondan yakalanmamaya çalışmak tamamen temel amacımız olarak karşımıza çıkıyor.
Eğer bir katil olursak da elbette hayatta kalanları yani burada yer alan karakterleri ortadan kaldırmak tamamen bizim işimiz oluyor.
Hızlı bir şekilde ilerlediğimiz ve daha çok korku dolu ortamlarda kendimizi bulabildiğimiz yapımda Hayatta Kalanlar olarak elbette zorlu bir yapıyla karşı karşıya kalabiliyoruz. Çünkü burada yer alan katil elindeki tüm imkanları kullanmak durumunda kalıyor ve etrafı en iyi bilen olarak da karşımıza çıkıyor. Ölümün birkaç işi olmadığı ve bir oyuncunun vahşi katili rolünü üstlendiği yapım içerisinde öldürülmekten kaçınmak için ellerinden geleni yapmaya hazırlanan Hayatta Kalanlar büyük bir mücadele ile karşı karşıya kalıyor. Burada yapacakları hamlelerle beraber düşmandan saklanmaları gerekiyor, sağa sola doğru pusarak elbette geldiği yöne değil de tam tersi istikamete gitmesi gerekiyor ve bunun dışında bu ortamdan ayrılmak ve buradan kendilerine uzaklaştırmak sizin stratejinize ve planınıza bağlı olarak değişenlik gösteriyor.
Hayatta kalanlar olarak elbette katilden kaçınmaya çalışmak burada temel amacımız olarak karşımıza çıkarken aynı zamanda işkence görmekten ve öldürülmekten kaçınmaya çalışmak da bu arada yer aldığımız süre boyunca dikkat etmemiz gereken konular arasında bulunuyor. Çok oyunculu bir yapı ile karşı karşıya geldiğimiz yapımında 4 vs 1 diyebileceğimiz bir oyun deneyimiyle karşı karşıya gelebiliyoruz.
Dikkat çekici oyun tarzı ile karşımıza gelen bu yapım içerisinde elbette Hayatta Kalanlar üçüncü şahıs kamera bakış açısıyla beraber oynuyor ve bu durumda da hem karakterimizi hem de etrafı daha doğru ve daha düzgün bir şekilde görebilmemizi sağlıyor. Daha iyi bir farkındalık ve görüş açısı ile beraber oyunda elbette katilden saklanmak en iyi şekilde bizim işimiz oluyor ve işkence görmekten bu durumda kaçınabiliyoruz. Bunun yanı sıra elbette daha iyi bir avantaj konumuna gelebiliyoruz. Katil ise burada birinci şahıs kamera bakış açısıyla oynadığından dolayı elbette sizin gördüğünüz kadar geniş açıdan göremiyor ve bu durumda siz daha çok avantajlı duruma geçebiliyorsunuz.
Bu da oyunda yer alan ekstra özelliklerden bir tanesi ve hayatta kalanların daha avantajlı konuma geleceği bir yapı bizlere sunuluyor diyebiliriz. Elbette bu kamera bakış açısını oldukça dikkatli bir şekilde kullanmanız ve kendi hamlelerinizi ona göre yapmanız gerekiyor. Örneğin bir siperin arkasındaysanız siz katili görebilirsiniz ancak o sizi ne yazık ki siperin arkasında göremez. Dolayısıyla bu tarz detayların olduğundan da bahsetmemiz mümkün diyebiliriz.
Dead by Daylight gerçekten de oynanması gereken yapımlar arasında bulunuyor ve güzel bir yapıyı bünyesinde barındırıyor. Oyuncular burada en iyi şekilde kendi karakterlerini kullanmayı hedefliyor ve ek olarak burada kendi becerilerini ve planlarını da ortaya dökebiliyor. Bu tarz oyunlarda elbette karşı taraftaki oyuncunun ne kadar deneyimli olduğu oldukça önem arz ediyor. Katil eğer oldukça deneyimli bir yapıya sahipse elbette sizi şıp diye bulabilir ancak daha acemi ise elbette biraz zorlanabilir ve siz de bu acemilikten yararlanabilirsiniz. Dolayısıyla bu tarz detayların oyun içerisinde yer aldığını söyleyebilir ve deneyim türüne göre de oyunun zorluk durumunun değişkenlik gösterdiğini de aktarmakta fayda var.
Her oyun içerisinde farklı deneyimler elde edebildiğimiz Hayatta Kalanlar veya katil olarak oynadığımız esnada elbette farklı durumlarla karşı karşıya kalabildiğimiz yapımda yapacağımız hamlelerle beraber gidişata yön verebiliyor ve her iki takım içerisinde de yer aldığımız süre boyunca gerçekten de değişken bir yapı ile karşı karşıya kaldığımıza aktarabiliyoruz. Birlikte hayatta kalabileceğimiz ya da bu yolda can verebileceğimiz yapımda Hayatta Kalanlar ve diğerleri işbirliği içerisinde olabiliyor ve bu işbirliği elbette oldukça güzel bir yapıyı beraberinde getiriyor. Eğer işbirliği yapmazsanız öteki türlü bencil veya tamamen tek başınıza takılabiliyorsunuz.
Bu tamamen sizin bakış açınız ve yapacağınız hamlelere göre değişkenlik gösteren bir sistem diyebiliriz. Burada yer aldığınız süre boyunca hangi sistemle karşı karşıya kalacağınız ve hangi seçimleri yapabileceğiniz tamamen size kalmış durumda. Hayatta kalma şansınız ekip olarak mı yoksa tamamen tek başınıza mı olarak oldukça değişkenlik gösterir ve bu değişkenliği ve şansı tamamen kendiniz oluşturmak durumunda kalıyorsunuz. Dolayısıyla kimle çalıştığınıza dikkat etmeniz veya kiminle işbirliği yaptığınızda da dikkat etmeniz gerekiyor. Dolayısıyla oldukça değişkenlik gösteren yapı ile beraber yer aldığınız süre boyunca katili alt edip buradan kaçmak durumunda kalabilir veya sonunda kapana kısılabilirsiniz.
Bunun dışında elbette nerede olduğumuzu bilmediğimiz bir ortamda bulunduğumuz oyun içerisinde etrafta neler olup bittiğini öğrenmeye çalışıyoruz. Buralarda neler olup bittiğini öğrenirken her oyun içerisinde prosedürel, yani tamamen rastgele oluşturulmuş bir ortamın bizlere sunulduğunu söyleyebiliyoruz ve daha önceki lobide bulduğumuz bir eşyayı, daha sonraki bir lobide farklı bir yerde bulmaya hazırlanabiliyoruz. Dolayısıyla her bir oyun burada farklı ve değişkenlik gösteren bir sisteme bünyesinde barındırıyor.
Bunun dışında rastgele ortaya çıkma noktaları ve her oynadığımızda dünyanın değişkenlik göstermesi, nerede olduğumuzu bilmeye çalıştığımız ve aynı zamanda çeşitli ipuçlarını toplamaya başladığımız yapımda evren hakkında hem yine detayları öğrenmeye çalışıyor hem de her oynadığımızda farklı tehlikelerin bizlere sunulduğunu söyleyebiliyoruz. Kendinizi asla güvende hissetmeyeceğiniz bir ortamda bulunduğunuz yapım içerisinde elbette katillerin ziyafet çektiğine görebiliyor ve onların gazabından kendimizi korumamız gerekiyor. Bu durumda yapabileceklerimiz değişkenlik gösterirken aynı zamanda kendimize her köşede tehlikeli ortamlarda bulmaya hazırlanabiliyoruz.
Bir katil olarak elbette korkunç paranormal bir yapıya sahip olabiliyor ve çeşitli varlıklarla beraber oynamak durumunda kalıyoruz. Farklı alanları araştırabiliyor ve katilin benzersiz güçleri üzerinde usta olmaya çalışabiliyoruz. Bu sayede kurbanlarımızı avlamaya çalışıyor, onları yakalayabiliyor veya tamamen dehşet verici bir şekilde kurban edebiliyoruz. Bu da oyunda yer alan diğer şiddet dolu içeriklerden bir tanesi diyebiliriz.
Birlikte hayatta kalabileceğiniz ve katillerin ziyafetinin burada neler olup bittiği konusuna bir bakış atabileceğiniz yapım, derin mekanikleri de bünyesinde barındıran bir sisteme sahip. Oyun içerisinde daha derin bir ilerleme sistemi ve kendi kişisel stratejinize uyacak bir şekilde özelleştirilebilen çok sayıda kilidi açılabilir özelliğin olduğunu da vurgulamak gerekiyor. Deneyimlerinizi, becerilerinizi ve çevreyi anlama gibi çeşitli istatistiklerinizi en iyi şekilde yönlendirebileceğiniz ve yükseltebileceğiniz bu yapımda katilleri avlamanın veya ona alt etmenin anahtarı bu becerilerden geçiyor. Elbette burada yapacağınız hamlelere göre değişkenlik gösteren bir yapı ile karşı karşıya kalırken aynı zamanda burada en iyi sistemleri açığa çıkarmak durumunda kalabiliyorsunuz.
Elbette bir hayatta kalan olarak katilleri ortaya çıkarmak ve onların nasıl bir repliğe sahip olduğunu öğrenmek oldukça önem arz ediyor. Bunun dışında gerçek bir deneyim elde etmek için burada en iyi şekilde yerimizi almaya hazırlanabiliyor ve gerçek insanların ve gerçek korkunun olduğu bu yapımda yapacağınız hamlelere göre değişkenlik gösteren bir ortamda kendimizi bulabiliyoruz. Prosedürel olarak oluşturulmuş bölümlerin yanı sıra aynı zamanda yapacağınız hamlelere göre değişkenlik gösteren bir deneyim silsilesinin olduğundan bahsedebilir ve oyun içerisinde yer aldığım süre boyunca tüm bu unsurlarla beraber eşsiz bir deneyim elde etmeye hazırlanabiliyoruz. Beklenmedik senaryo içerikleriyle beraber ilerleyebileceğimiz ve gerçek insan tepkilerinin olduğu bu yapımda elbette nasıl sonuçlanacağını tamamen siz karar verebiliyor ve her bir ortamda kendinizi daha korkutucu bir sistemde görebiliyorsunuz.
Ambiyansın, müziklerin ve tüyleri ürpertici ortamların yer aldığı yapım içerisinde nasıl bir deneyime dönüştüğünü görebiliyor ve korkunç olayların burada olduğunu aktarabiliyoruz. Yeterli zamanla beraber sisin içerisinde neyin saklandığını görmeye başladığımız ve hatta bunun içinde yer alan sistemleri öğrenmeye başladığımızı yapım gerçekten de güzel bir deneyimi bizlere sunuyor.
Kısaca toparlayacak olursak "Dead by Daylight", hayatta kalma oyunları arasında benim için güzel bir yere sahip ve genel olarak oyuncular tarafından da seviliyor. Oyunun Steam sayfasındaki incelemelere bakıldığında, oyunun gayet güzel yorumlar aldığını ve çoğunlukla olumlu etiketine sahip olduğunu görebiliyoruz. Oyunda geçirdiğim süre boyunca gerçekten de güzel deneyimler yaşadım. Burada korku ve gerilim dolu bir atmosferde buldum ve oyun hayatta kalma ve korku teması üzerine kurulmuş durumda. Bu tarz oyunları yalnızca bu türden hoşlananlar oynayabiliyor. Oyunda sürekli olarak kendimizi tedirgin hissediyor ve karanlık atmosferlerde kendi yolumuzu bulmamız gerekiyor. Hayatta kalma mekanikleri oldukça ön planda bulunuyor; kaçabiliyor, korku dolu ortamlarda saklanabiliyor, bir yerlere pusabiliyor ve karakterimizi hayatta tutmak için elimden geleni yapıyoruz.
Oyunun eşli ve çevrimiçi yapısı sayesinde, bir oyuncunun vahşi katil rolünü üstlendiği ve diğer dört oyuncunun ise hayatta kalanlar olarak oynadığı bir yapı ile karşılaşıyoruz. Dolayısıyla, bir lobi içerisinde toplamda beş oyuncu bulunuyor ve bu oyunculardan biri katil rolünü üstleniyor.
Hayatta kalanlar olarak kendi aramızda iletişim kurup saklanma yerlerini ve birbirimize nasıl yardım edebileceğimizi kararlaştırıyoruz. Temel amacımız katilden kaçmak ve yakalanmamak oluyor. Eğer katil olursak, hayatta kalanları yani diğer karakterleri ortadan kaldırmak bizim işimiz oluyor.